Ha­ku­ko­neop­ti­moin­ti: Meta-otsikon (meta title) ja -kuvauksen (meta desc­rip­tion) li­sää­mi­nen Oidomissa

Meta-kuvaus ja meta-otsikko ovat oleel­li­nen osa ha­ku­ko­neop­ti­moin­tia. Ennen oli myös sellaiset kuin meta-avain­sa­nat, mutta niillä ei enää nyky ha­ku­ko­neil­le ole mer­ki­tys­tä. Meta-otsikko on usein se otsikko, jota hakukone hyödyntää ha­ku­tu­lok­sis­sa otsikkona ja vas­taa­vas­ti meta-kuvaus on se lei­pä­teks­ti, joka ha­ku­tu­lok­ses­sa näkyy.

Ha­ku­ko­neet eivät tykkää tupla­si­säl­lös­tä. Siten jokainen meta-kuvaus ja -otsikko tulee olla uniikki. Jo­kai­sel­le sivulle tulisi siten tehdä oma meta-kuvaus ja -otsikko. Meta-tietojen tulisi liittyä jokaisen sivun sisältöön.

Tässä ohjeessa on tarkoitus näyttää, missä Oidomissa meta-tietoja voi muokata ja toisaalta hieman myös vinkata, mitä sinne kannattaa kir­joi­tel­la.


Meta-otsikon ja -kuvauksen li­sää­mi­nen

Tähän on lisätty video, josta voit katsoa, miten meta-otsikon ja meta-kuvauksen saa lisättyä Oidomissa etusi­vul­le. Samalla tavalla kannattaa lisätä me­ta­tie­dot myös muille net­ti­si­vu­jen­ne sivuille.

Meta-tietojen lisääminen :

  1. Kun olet Oidomissa nettisivujasi muokkaamassa, klikkaa vasemmassa palkissa olevaa kohtaa ”Sivut”, jotta pääset lisäämään meta-tiedot haluamallesi sivulle.
  2. Klikkaa sen sivun kohdalta, jolle halua lisätä meta-tiedot kolmea pistettä ”…” ja valitse ”Muokkaa asetuksia”.
  3. Avautuvalta asetussivulta klikkaa ”Hakukoneoptimointi”
  4. Olet nyt haluamasi sivun hakukoneoptimoinnin asetuksissa. Täällä voit lisätä meta-otsikon ja meta-kuvauksen.meta-otsikkoon kannattaa lisätä hakukoneoptimointia ajatellen vain tärkeimmät avainsanat kyseisellä sivulla. Etusivulla voi olla hyvä ajatus yrityksen lisätä esimerkiksi yrityksen nimi, jokin tärkeä tuote, sijainti (esimerkiksi, jos on jokin ravintola, joiden asiakkaille sijainnilla on merkitystä). Esimerkkinä poliitikolle tärkeätä on nimi ja ehdokasnumero hakutuloksessa etusivulle sekä puolue. Bloggaajalle saattaisi vastaavasti olla myös nimi hyvä hakutuloksessa ja sen lisäksi voisi ajatella sopivan maininta aihealueista, mistä bloggaa.
    Vastaavat asiat kuin meta-otsikkoon on hyvä sisällyttää myös meta-kuvaukseen, mutta tähän voi kirjoittaa jo hieman enemmän ja laajemmin ja sisällyttää mahdollisesti myös useamman avainsanan, joka liittyy juuri kyseiseen sivuun. Merkkejä ei kannata käyttää juurikaan 160 enempää. Jos kirjoitat suunnilleen sen tai yli, niin voi olla, että google lyhentää meta-kuvausta. On myös hyvä huomata, että Google lopulta itse päättää, mitä näyttää hakutuloksessa tai mitä ei näytä.
  5. Tämän saman asetussivun lopusta löytyy vielä kohta, jossa voit jakaa jonkin tietyn kuvan someen eli sosiaaliseen mediaan. Se on oletuskuva, joka näkyy linkittäessä sivua esimerkiksi Facebookissa (eli joku laittaa sivun osoitteen facebook-kirjoitukseen). Tähän kohtaan voi laittaa esimerkiksi logon tai vaikka kuvabannerin tai muun asiaan liittyvän kuvan. Kohdan voi jättää myös tyhjäksi.
  6. Kun olet lisännyt meta-otsikon ja kuvauksen, voit poistua asetuksesta klikkaamalla vasemmassa yläkulmassa olevaa ”<” -painiketta. Muista myös vielä julkaista, jotta muutokset tulevat kotisivuille voimaan.

Huomaathan myös, että Google käy indeksoimassa sivut uudelleen vasta joskus myöhemmin, joten muutokset eivät näy heti hakutuloksissa vaan vasta aikanaan. Viive voi hyvin olla viikkoja. Google Search Console on palvelu, jossa voi yrittää saada tuota indeksointia tapahtumaan nopeammin.

Jaa tämä artikkeli