Nettisivuilla esiin hyppivät evästevaroitukset ovat tulleet jäädäkseen. Siinä missä tavallista käyttäjää kyselyiden määrä saattaa hetkittäin harmittaa, kotisivujen tekijöille päänvaivaa ovat aiheuttaneet epävarmuus siitä miten niiden pitäisi toimia, mitä niissä pitäisi sanoa ja tarvitaanko niitä edes aina.
Netti on pullollaan tulkintoja ja ohjeita aiheesta, mutta yksiselitteistä vastausta on ollut välillä vaikea löytää. Tai jos selkokieliset ohjeet sattuvat löytymään, tieto saattaa olla jo auttamattoman vanhentunutta. Onneksi Liikenne ja viestintävirasto Traficom havahtui myös ongelmiin ohjeistusten tulkinnoissa ja julkaisi uusitun evästeneuvontansa syksyllä. Saatavilla on ohjeistus sekä sivuston käyttäjille että palveluntarjoajille (toisin sanoen sivustojen tekijöille). Jos haluat siis tarkastaa mitä kaikkea sinun kannatta sivuston tekijänä evästeiden käytössä huomioida, tutustu Traficomin laatimaan palveluntarjojien ohjeistukseen.
Mielestämme paras lähestymistapa aiheeseen on lähteä miettimään asiaa siitä lähtökohdasta minkä takia evästevaroituksia ruvettiin ylipäätään lisäämään nettisivuille: niillä pyritään suojelemaan sivustolla kävijän yksityisyyttä ja tekemään nettisivujen taustalla tapahtuvista asioista entistä läpinäkyvämpiä. Otetaan esimerkiksi tilanne, jossa Facebook-tilisi uutisvirtaan tipahtaa mainos yritykseltä, jonka sivulla juuri vierailit. Ennen tämä saattoi aiheuttaa kummastusta, mutta nykyään evästekäytäntöjen avaamisen myötä mainosten kohdennus nettisivulla olevien koodien avulla ei tapahdu enää “piilossa”.
Evästeet (engl. cookies, keksit) ovat pieniä tiedostoja, joita selain tallentaa käyttäjän koneelle. Näiden tiedostojen avulla pystytään tallentamaan tietoja käyttäjän sivustojen käyttötottumuksista ja oletusasetuksista. Jos esimerkiksi vaihdat sivuston kielen englannista suomeen, on kätevää, että seuraavan kerran, kun tulet samalla sivulle, on kieli jo valmiiksi oikea. Tästä kiitos koneellesi lisätylle evästeelle.
Jos sivullasi on käytössä esimerkiksi kävijäseuranta, kuten Google Analytics, tai mainosten kohdennus -koodi niin silloin vastaus on mitä todennäköisimmin kyllä. Kävijälle tulee esittää selkokielisesti mitä tietoja hänestä evästeiden avulla kerätään, mihin tietoja käytetään ja kuka niihin pääseee käsiksi. Hänelle pitää antaa myös mahdollisuus kieltäytyä evästeiden käytöstä ja muokata tätä valintaa jälkeenpäin.
Ensisijaisesti voit kysyä sivun tekijältä. Jos olet tehnyt sivun itse, etkä ole varma asiasta, voit käyttää Cookiebotin kaltaisia työkaluja, jotka käyvät sivustosi läpi ja lähettävät raportin, jossa on listattuna kotisivulla käytössä olevat evästeet ja niiden luokittelu käyttötarkoituksen mukaan.
Tämä riippuu tavasta jolla sivusi on tehty. Helppo ja todennäköisesti toimiva tapa on käyttää ulkopuolista palvelua, jonka avulla voit tuoda evästevaroituksen ja siihen liittyvät toiminnot kotisivullesi.
Jos olet tehnyt sivusi Oidomilla, on evästevaroituksen lisäys ja hallinta vieläkin helpompaa. Sivustosi asetuksista pääset ottamaan evästevaroituksen käyttöön ja lisäämään siihen sisällöt.
Löydät evästevaroitus-työkalun Asetukset-välilehdeltä. Evästevaroitus-kohtaa klikkaamalla pääset ottamaan sen käyttöön. Aktivoituasi evästevaroituksen, oikealle sivunäkymään tulee näkyviin esikatselunäkymä, johon voit suoraan päivittää tarvittavat tekstit ja tiedot. Muista käydä aktivoimassa myös linkki evästeasetusten hallinnointiin kohdasta "Suostumuksen peruminen".
Ma-su (9-19)
Sähköposti: [email protected]
© Oidom Oy. Kaikki oikeudet pidätetään. Käyttöehdot • Tietosuojaseloste •