Lost in Scandinavia
26.11.2020kotisivut yritykselle, kotisivut, omat kotisivut, kotisivut helposti, oidom, responsiiviset kotisivut

Kotisivut yri­tyk­sel­le

Miksi yritys tarvitsee omat kotisivut, miksi mitkä tahansa kotisivut eivät ole riittävät ja toisaalta, miksi käyttää ko­ti­si­vu­jen tekoon Oidomia?

Tässä blogikirjoituksessa minulla olisi tarkoitus pureutua siihen, miksi yritys ylipäänsä tarvitsee edelleen omat kotisivut, miksi mitkä tahansa kotisivut eivät ole riittävät ja toisaalta samalla siihen, miksi kotisivujen tekoon kannattaa harkita Oidomia.


Voi olla, että monelle on selviö, miksi yritys tarvitsee omat kotisivut. Olen kuitenkin huomannut vuosien varrella, että edelleenkään kaikilla yrityksillä ei niitä ole ja kaikki vasta perustetut yritykset eivät niitä itselleen toteuta. Olen myös vuosia takaperin kuullut tuttavalta ennustuksen, että Facebookkiin luodut yrityssivut tulevat korvaamaan tavalliset kotisivut tehden niistä tarpeettomat. Palaan tähän jälkimmäiseen väittämään vielä tässä kirjoituksessa myöhemmin, mutta pureudutaan nyt alkuun siihen miksi kotisivut yritykselle ovat tärkeät ja miksi niiden eteen kannattaa nähdä vaivaa.

Jos yrityksen ko­ti­si­vu­ja ei löydy netistä, onko yritystä olemassa?

Lost in Scandinavia

Epäilemättä yritys voi olla olemassa vaikkei sillä olisi ollenkaan näkyvyyttä internetissä. Jos yrityksellä ei ole kotisivuja, ei se anna tällöin yrityksestä elinvoimaista kuvaa. Yrityksen kotisivujen ei myöskään kannata olla vanhahtavat ja päivittämättömän oloiset sillä vierailija saattaa lähteä kotisivuilta tällöin pois hyvinkin nopeasti. Sivuilla vierailija keskimäärin lähtee kotisivuilta parissa sekunnissa, jos hän ei tykkää jostakin tai löydä heti tarvitsemaansa. Tähän lisätään vielä se, että yrityksen kotisivujen tulisi toimia nätisti myös mobiililaitteella ja latautua sulavasti laitteella kuin laitteella.


Olen huomannut sillä seikalla, millaiset yrityksen kotisivut ovat, olevan suurikin merkitys siihen kenet valitsen esimerkiksi kotini tiilikaton kunnostajaksi ja maalaajaksi tai kesämökin talopaketin toimittajaksi. Kotisivut eivät välttämättä ole ainoa tekijä, joka vaikuttaa potentiaalisen asiakkaan ostopäätökseen: esimerkin tapauksessa talopaketin toimittajasta, paketin valinta on iso ja pitkä prosessi, joten vaikuttavia tekijöitä voi olla monia. Tässä tapauksessa kuitenkin yrityksen kotisivut kertoivat itsessään jo paljon ja antoivat erittäin positiivisen kuvan: kotisivuilta löytyi helposti tarvittava tieto, siellä oli upeita kuvia ja asiakkaiden re­fe­rens­si­kom­ment­te­ja helpottamassa valinnan tekemisessä. Kuulostaa sinällään yksinkertaiselta, mutta etsiessä netissä jotain tuotetta yllättävän usein törmää vanhoihin nettisivuihin, joissa on vaihtelevat kuvan laadut ja kyseiset kotisivut eivät toimi kunnolla kännykällä tai ovat kännykkäyhteydelle turhan raskaat eli latautuvat hitaasti. Mobiililaitteiden käyttö netissä on lisääntynyt valtavasti ja se on noin puolet kaikesta käytöstä. Usein itsekin haen sopivaa yritystä netistä alkuun kännykän avulla. Koska kännyköiden käyttö on yleistynyt, ei sitä kautta yrityksellä ole enää varaa olla kotisivuja, jotka eivät toimi sujuvasti myös mobiililaitteilla sillä kävijät kaikkoavat erittäin nopeasti huonosti toimivilta kotisivuilta.

Ha­ku­ko­neet ar­vos­ta­vat ko­ti­si­vu­ja



Hakukoneet ovat myös yksi tärkeä syy, miksi yrityksillä tulisi olla omat kotisivut. Yrityksen nimellä olevat Facebook-sivut on mahdollista saada sijoittumaan vaikkapa Googlessa hakutuloksena ensimmäiseksi, kun nimenomaan hakuun kirjoitetaan yrityksen nimi. Mutta, siihen että yritys löytyisi myös muilla tärkeillä hauilla, joilla se saisi uusia asiakkaita, tarvitaan yleensä omat kotisivut ja vielä lisäksi hyvin tehtyä hakukoneoptimointia. Tässä nyt erona se, että maksullisia mainoksia voi toki saada sijoittumaan korkealle, mutta orgaanisten hakutulosten kanssa ei ole niin helppoa. Molempia jälleen kannattaa hyödyntää. Orgaaniseen hakuun tarvitsee tehdä töitä hakukoneoptimoinnin saralla. 

Google search home page on a mobile phone

Lupailin palata kirjoituksessa tutun aikanaan tekemään väitteeseen siitä, että Facebook-sivut korvaisivat myös yrityksen kotisivut. Näinhän ei ole käynyt. Ajatuksen sinällään ymmärtää sillä aikanaan yritykset tekivät kovaa vauhtia Facebookkiin yrityssivuja, On myös tullut kerran vastaan parturiyritys, jolla oli vain Facebook-sivut. Facebook-sivujen tekeminen yritykselle ei ole tietenkään turhaa, kuten ei siis myöskään kotisivujen tekeminen. Facebook, kuten muukin sosiaalinen media, on monelle yritykselle erittäin tärkeä kanava tavoittaa asiakkaita. Yrityksellä on hyvä olla monia eri kanavia markkinointia ajatellen ja aika on myös osoittanut, että kotisivut ovat edelleen erittäin tärkeä osa sitä. Kotisivut ovat siitä hyvä yritykselle, että yritys voi omilla kotisivuillaan paremmin hallita antamaansa kuvaa. Yritys voi myös tuoda kätevässä muodossa esille juuri ne asiat, jotka ovat tärkeitä sivuilla vieraileville. Tällaisia tärkeitä asioita voi olla esimerkiksi yhteystiedot, joiden avulla löytää yrityksen toimipiste tai puhelinnumero nopeasti, asiakaskertomukset, tai vaikka ravintolan ruokalista puhumattakaan verkkokaupoista. Tärkeänä tuossa pidän juurikin sitä, että yrityksen on helpompi hallinnoida omilla kotisivuillaan brändistä annettavaa kuvaa: visuaalisen ilmeen, käytettävyyden ja sisällön avulla.

Miksi valita Oidom ko­ti­si­vu­jen te­ke­mi­seen?

Tässä pientä listausta siitä,  miksi kannattaa ainakin harkita kotisivujen tekoon Oidomia:

  • Helppo tapa tehdä kotisivut yritykselle ja yksityisille
  • Edulliset kotisivut
  • Näyttävät ja edustavat kotisivut yritykselle
  • Designerin tekemät kotisivupohjat ja osiot
  • Responsiiviset kotisivut, joita voi myös muokata mobiililaitteella
  • Paljon valmiita ominaisuuksia, kuten blogi

Oidom-kotisivukone on tehty sitä varten, että auttaisimme erityisesti pieniä yrityksiä heidän kohtaamiensa haasteiden kanssa eli miten esimerkiksi tehdä helpot kotisivut. Lisäksi tavoitteenamme on ollut ja tulee myös jatkossa olemaan, että Oidomilla voi tehdä edulliset kotisivut yritykselle. Erityisesti aloittavan pienyrityksen on vaikea satsata paljon rahaa laadukkaisiin kotisivuihin ja hankkia sitä varten erillinen kotisivujentekijä ja jopa designer. Oidomissa kotisivujen mallipohjat ja sivuille lisättävät valmiit kokonaisuudet, kutsumme niitä itse osioiksi, ovat taitavan designerimme valmiiksi suunnittelemia. Lisäksi pidämme designeissa mielessä asiakaskuntamme ja näin ne ovat tyyliltään suomalaisille yrityksille sopivat. Tarkoituksena on, että yritykset saavat valmiiden osioiden avulla kätevästi luotua tyylikkäät ja yrityksen brändiä edustavat kotisivut. Niille, jotka kaipaavat moderneja efektejä kotisivuilleen, voivat käyttää kuviin Oidomissa parallax-asetusta tai esimerkiksi lisätä kotisivuja elävöittävän taustavideon.

Oidom logo banner

Oidomissa on myös huolehdittu siitä, että kotisivut skaalautuvat automaattisesti mobiililaitteille. Kotisivuja tehdessä ei myöskään tarvitse huolehtia siitä, että kuvat ovat koon puolesta optimoituja eri laitteille, kuten kännykän pienelle näytölle vaan Oidom tekee sen itse taustalla kuvaa lisättäessä. Mm. tällaiset asiat ovat niitä, joista hakukoneet, kuten Google, tykkäävät. Lisäksi hakukoneet arvostavat sisältöä (hieman uutta ja paljon vanhaa). Sitä käyttäjä voi tehdä jo mainittuihin osioihin ja lisäksi kirjoitella artikkelien avulla esimerkiksi omaa blogia tai uutisia. Oidomissa voi myös lisätä monipuolisen lomakkeen, kartan yhteystietoineen sekä tyylikkäät kuvagalleriat ja -karusellit. Niin ja mainitsinko jo: kotisivuja voi muokata myös kännykällä!


Niin ja tämäkin kirjoitus on tehty Oidomin kotisivukoneella. Samanlaiset kotisivut voit siis tehdä Oidomin avulla sinäkin :)

Mistä aloitan Oidomin käytön?

Oidomia voit kokeilla ilman rajoituksia niin kauan, kunnes julkaiset kotisivut. Kotisivujen julkaisun jälkeenkin annamme vielä ilmaiseksi kokeiluaikaa kolme kuukautta. 


Aloita ilmainen Oidomin kokeilu täällä.