Background
6.12.2020analytics, kävijäseuranta

Google Analytics 4 käyt­töön­ot­to

Kä­vi­jä­seu­ran­nana asen­ta­mi­nen ja käyt­töön­ot­to Oidom-ko­ti­si­vuil­la­si.

Sivuston kävijöiden seuranta on tärkeää, koska saat tietoosi paljon kävijöitä sivuillasi on ja mitä he sivustollasi tekevät. Tietojen perusteella voit optimoida kotisivujasi sekä mainontaa. Kerromme tässä kirjoituksessa  mikä on Google Analytics -työkalu ja miten voit asentaa sen käyttöön Oidom-sivuillesi.

Mihin tarvitset Google Analytics 4 -työkalua?

Onko sinulla blogi tai yrityksen kotisivut? Silloin tarvitset käytännössä Google Analyticsin. Google Analytics antaa vastauksen moneen kysymykseen. Näitä on esimerkiksi seuraavat:


  • Kuinka monta käyttäjää vierailee kotisivuilla?
  • Missä vierailijat asuvat?
  • Käyttääkö vierailijat kännykkää vai tietokonetta?
  • Mistä liikenne kotisivuilleni on peräisin?
  • Mitkä sivut kotisivuillani ovat suosituimpia?
  • Mitä blogin sisältöä vierailijani lukevat eniten?


Kävijäseurannan avulla voit yrittää parantaa sivustosi konversioita. Konversio tarkoittaa käytännössä sitä, että kävijä suorittaa ennalta määritetyn toimenpiteen eli konvertoituu. Konvertoituminen voi olla esimerkiksi kotisivuilla vierailu, yhteydenotto kotisivujen kautta, tilauksen tekeminen verkkokaupasta tai mainoksen klikkaaminen.



google_analytics_logo2-me.jpg

Mikä on Google Analytics 4

Google Analytics 4 on uusin versio Googlen nettisivujen ana­ly­tiik­ka­työ­ka­lus­ta. Vanhempi Analyticsin versio tulee vähitellen poistumaan. Uudet seurankoodit asennetaan automaattisesti versio 4:ään. Vanhojen käyttäjien suositellaan ottavan vanhojen resurssien rinnalle käyttöön uudet version 4 resurssit. Google Analytics 4 kertoo entistä hyödyllisempää tietoa selkeämmin esitettynä. Saat kattavammin tietoa siitä, miten asiakkaat päätyvät kotisivuillesi sekä mitä he tekevät siellä. Yhtenä isona ajatuksena on käyttäjien elinkaari. 


Elinkaari


Elinkaari kertoo käyttäjien hankinnasta, aktivoinnista, kaupallistamisesta sekä säilyttämisestä.


Aktivointi koostuu tapahtumista, sivujen katselukerroista sekä käyt­tä­jä­us­kol­li­suu­des­ta.


Hankinta kertoo miten käyttäjiä saadaan kotisivuille.


Kaupallistaminen kertoo mitä verkkokauppasi tuottaa. Näet esimerkiksi keskimääräiset ostostulot käyttäjää kohden. Näet myös miten verkkokauppasi ja mainoksesi tuottavat.


Säilyttäminen kuinka paljon sivuillasi on uusia ja vanhoja käyttäjiä ja mikä on käyttäjän elinkaariarvo.


Tapahtumat


Ennen Analytics kertoi paljon lähinnä istunnoista ja sivukatseluista. Nyt kaikki mitä sivuilla tapahtuu ovat tapahtumia. Tapahtumia voi myös itse luoda ja tapahtuminen luomista onkin yksinkertaistettu, sillä osaa toiminnoista pystyy seuraamaan nyt ilman koodinpätkiä tai tageja. Tärkeimmät tapahtumat merkitään konversioiksi.





Miten asennan Google Analytic 4 seurannan si­vuil­le­ni?

Voit asentaa helposti Analyticsin.


1. Luo Google Analytics -tili


Voit luoda tilin osoitteessa: https://analytics.google.com/


2.  Luo seurantakoodi Analyticis-työkalussa


Voit tehdä kohdassa Luo omaisuus (eng. Crete Property.  Suomenkielinen käännös on tässä kohtaa hieman omituinen. Syötä seurantakoodille oma nimi ja täytä muut kysytyt kohdat. Valitse Data Stream kohdasta platformiksi Web.


ota-datastriimi-me.png

Seuraavassa kohdassa täytetään URL-osoitteeksi sivuston osoite.. Tämän jälkeen paina Create Strem -painiketta.

Nyt löydät seurantakoodin kohdasta Taggausohjeet  -> Yleinen sivustotagi (gtag.js).

taggausohjeet2-me.png

3. Asenna seurantakoodi

Asenna seuranta koodi Oidomiin kohdassa Asetukset - Koodipätkät. LIsää koodi sivustonlaajuiseksi painamalla + painiketta kohdassa SIVUSTON LAAJUINEN ja anna nimeksi Analytics. Liitä KOODIPÄTKÄ kohtaan googlen koodi. Tämän jälkeen julkaise sivusto.


Nyt kaiken pitäisi olla kunnossa ja voit alkaa seuraamaan sivustosi kävijöitä. Voit tarkistaa Analyticsistä, että seurantatunnus toimii. Koodi toimii jos ala näkemään tilastoa sivustosi kävijöistä. Kohdassa Seurantatiedot -> Seurantakoodi näytetään koodin tila.

koodinpatkat-me.jpg

Google Analytics  4 - ta­pah­tu­man ja kon­ver­sion luominen

Tapahtuma voi olla lähes mikä tahansa asia mitä käyttäjä tekee kotisivuilla. Se voi olla esimerkiksi yhteydenotto- tai tar­jous­pyyn­tö­lo­mak­keen lähetys, sivun katselu tai esimerkiksi sivun skrollaaminen. Voit luoda uusia tapahtumia aiemmin luoduista tapahtumista.


Konversioilla tarkoitetaan kaikista tärkeimpiä tapahtumia. Esimerkiksi tilauksen tekeminen loppuun saakka, esitteen lataus tai yhteydenotto. Kun merkitset tapahtuman konversioksi saat siihen liittyen kattavat raportit ja voit niiden perusteella optimoida sisältöä ja markkinointia. Sinun tulee ensiksi luoda tapahtuma 'Kaikki tapahtumat' - kohdassa ja tämän jälkeen voit Konversiot kohdassa merkitä tapahtuman konversioksi. Huomaa, että konversiotapahtumat ei näy heti 'Konversiot' sivulla.

Google Ads -linkitys

Jos mainostat sivua Google Adsissä, niin Google Analytics kannattaa ehdottomasti yhdistää Adsin kanssa. Tämä tapahtuu Järjestelmävalvoja kohdassa Tuotteen linkittäminen. Seuraavaksi tulee valita linkitettävä Google Ads tili ja valita asetukset kuten personoitu mainonta ja automaattinen taggaus.

Screen%20Shot%202020-12-10%20at%2015.10.37-me.png
Jaa tämä artikkeli
portrait_kuva2-me.jpg

Manu Paajanen

Kirjoittaja on yksi Oidomin perustajista. Missiona tehdä Oidomin avulla Internetistä hieman helpompi, nopeampi ja turvallisempi.